(eller mest 'Kära Susanne' för henne är det ju mest klös i, men man vill ju inte exkludera en hel kundtjänst. Ni andra kan säkert komma igen. Det handlar inte om djurmönstrat. Det är en livsstil.)
Eftersom jag nu vet att ni läser min blogg (Woohoo!) så tänkte jag att vi kunde behandla detta i det öppna så ni får chans att visa alla vilken fantastisk serviceminded kundtjänst ni är samtidigt som jag får svar på min fråga.
Win-win liksom.
Jag känner mig snäll idag.
Så.
Detta har hänt: (och ni som vill ha bakrundshistorien så finns den HÄR och i kommentarsfältet. Kort och konsist. Eller fråga Susanne. Hon vet.)
En gång i tiden bestämde jag mig för att bli med iPhone.
Jag var som ett barn och skulle ha NU, NU, NU!
Det som fanns tillgängligt i butik var en gnistrande iPhone 3G.
Att en modell som hette 3GS var ungefär en månad från att släppas intresserade mig föga.
Hur mycket bättre kunde den vara med ett S bakom, liksom?
Det ångrar jag såklart gravt idag, men det är orelevant för historien.
Att gå till Telia var ganska självklart.
Förutom det faktum att Telia var den enda operatören som sålde iPhone, så har jag alltid (ALLTID!) haft Telia som operatör.
Typ sen jag låg i mammas mage.
(Ni kan tacka mig senare. Vi kan nog komma fram till en lämplig gest.)
Köpte en hursomhelst och såg hur en helt ny värld av appar öppnade sig.
Jag ropade 'revolution' och begravde mig med min nya telefon.
Vi hoppar fram i tiden lite.
Till en kräftskiva i en skärgård.
Låt oss bara säga att det är smått osmart att låta en telefon dingla mellan två, smått onyktra, personer som balanserar på stenar och lever sig in i musik.
(Musik i telefonen, who knew...)
Dagen efter undrade jag vem som spräckt min skärm.
Men ok, en spricka kunde jag leva med.
Jag kunde ju ändå snart byta ut den efter abonnemanget löpte ut.
Ett år senare iofs, men jag är inte långsint.
Sen när det väl var dags så bubblade det av rykten om en iPhone 5.
Fantastiskt.
Då kunde jag, som gått och varit smått avis på alla som klöste sig fyror till höger och vänster, alltså hoppa ÖVER en generation.
Det var jag värd.
Nu kom det ju inget femma.
Lugn, det tänker jag inte belasta Telia för. (Äsch, don't mention it...)
Jag får leva med det.
Dock tänkte jag inte göra om mitt misstag utan istället vänta tills den nya 4S behagade att anlända.
Trist nog så släpptes förhandsbokningarna p r e c i s när jag var på en liten weekend i Sthlm, men det kunde ju inte Telia veta, så det tänker jag inte heller belasta er för (Jag vet. Godheten själv.)
Jag har nämligen en liten fobi för att beställa saker på nätet.
Fråga mina vänner, det är nästan absurt, men mitt bankkonto tackar mig nog.
Så, jag fick snällt vänta tills jag kom hem innan jag kunde lägga in en bokning.
Men visst, har jag ändå väntat månader på att telefonjäveln skulle släppas så kunde jag väl vänta lite till.
På måndagen den 24/8 tänkte jag bara snippa upp på Teliabutiken lite snabbt under lunchen.
Föga visste jag att detta var pensionärernas vattenhål på vardagar mellan 11-15 och jag hade inte tid att vänta 20 nummer medans Gösta, 378 år, med sitt entourage fick sin nya DORO-telefon inställd och samtidigt passade på att kallprata lite om väder, vind och liggsår med den trevliga personalen.
Jag har bara 45 minuters lunch och Göstas livshistoria tar bevisligen betydligt längre än så att beta igenom, så jag fick gå efter jobbet istället.
Jag fick t.o.m. med mig min kollega som impulsbeställde en telefon även hon.
(Men jag veeeet, jag borde typ få procent på omsättningen.)
Jag kom dock inte med på förbeställningarna eftersom jag är en sån Svensson och såklart ska ha det alla andra skulle ha (4S, 32 GB, Svart så ni vet) men den trevliga flickan skulle beställa en så att jag hade den när dom fick fler.
Klart.
Bra.
Nu är det bara att vänta.
Och vänta.
Oooooch vänta.
Fick ett SMS med ett ordernummer efter några dagar.
Ett femsiffrigt.
Skönt.
Fint.
Bra.
Telia informerade även om den förträffliga sidan telia.se/leverans.
Nu får ni hänga med i svängarna här.
Går man in på sidan så ska man knappa in förnamn och sitt TOLVsiffriga ordernummer.
Problem.
Det har jag inte.
Mitt består av ynka fem.
Well, det kan ju inte bli fel.
Jag beställde ju över disk, liksom.
Av en människa.
Men jag tänkte att jag ringer och kollar.
Ringer.
Väntar i telefonkö.
Får prata med en trevlig individ.
Förklarar mitt problem.
Ni vet, fem vs. tolv siffror.
Får förklaringen att dom haft 'lite problem' med den sidan.
Köper det.
Blir ändå kopplad till butiken i Luleå (service!)
Får förklaringen att dom tyvärr inte kan se om jag finns i systemet just då, men att jag förmodligen kommer få ett nytt SMS och får jag inte det är det 'baaaara att höra aaaav sig'.
Fine.
Blir något lugnare av samtalet.
Det var ju trots allt r i k t i g a människor jag pratat med.
Dom vet nog vad dom gör.
Den 10 november ligger jag på en soffa i Fruängen, Sthlm och har långtråkigt.
Tänkte att jag kanske kunde göra ett nytt försök att ringa kundtjänst och kolla vad som händer.
Har innan detta googlat och googlat och googlat på det eviga internet efter info om andra som väntar på sin.
Man vill ju inte ringa och störa i onödan liksom.
Jag verkar dock vara ensam om mitt problem.
Därför ringde jag igen, bara så ni vet.
Återigen pratade jag med en livs levande människa som tyckte det var lite konstigt ordernummer (jaaa?) men skulle kolla med butiken för säkerhetsskull.
Återkopplades efter en stunds tystnad och fick svaret att dom hursomhelst inte har några svarta 4S, 32 GB, inne just nu.
Nu kan jag faktiskt inte minnas att det var det jag frågade.
Det jag frågade var om jag överhuvudtaget fanns med på beställningarna, och om jag kanske fått ett för kort ordernummer, men den frågan förblev fortfarande obesvarad.
Istället skulle dom höra av sig när den kommer in.
Då skulle jag få ett SMS.
Bra.
Fint.
Inte tillfredställd, men jag tänker ju inte börja vara otrevlig.
Jag jobbar ju med service själv och vet att jobbet kan vara... hur ska jag uttrycka mig?... lite 'påfrestande' ibland.
Dom vet ju säkert vad dom gör.
Nu måste jag förklara mig lite.
Jag vet att den inte finns i lager.
Jag vet att jag kan få vänta lite.
Det jag vill veta (och lyssna nu, kära Susanne, för detta har ingen annan kunnat uppfatta) är: om. jag. finns. med. bland. beställningarna?
Eventuellt om det kan uppskattas hur lång tid det tar innan den kommer in.
På ett ungefär sådär.
Inga exakta klockslag.
Bara en uppskattning.
Ett kanske som jag kan jobba mot.
Måste även förklara att min telefon är så sjuuuukt seg så att jag kan se rynkorna komma medans jag öppnar appar.
Ja, jo, det ÄR ett väldigt stort ilandsproblem, men Telia löser inte riktigt världssvält vad jag vet.
Dom jobbar med just såna grejer som jag vill ha hjälp med.
Hur som helst, jag suckar (oljudligt, inte så telefonoperatören hör) lite lätt och inser att ingen kommer hjälpa mig med min fråga.
Så jag får fortsätta vänta.
Jag tror på människan.
Jag gör verkligen det.
Såååå, jag tänkte att det kan ju inte skada att (återigen) traska upp till Teliabutiken och kolla hur det går. (OBS! EFTER jobbet. Inte under gammelrusningen. Det misstaget gör jag inte om.)
Där borde dom ju kunna hjälpa mig.
Det var ju där som beställningen las in.
Sagt och gjort.
Igår gick jag dit.
Väntade ett tag (det var några äldre eftersläntrare kvar...)
Ni kan ju gissa hur historien slutar.
Ingen kan se något.
Mitt ordernummer ser 'konstigt' ut och folk skakar på huvudet och rycker på axlar, men ingen kan komma åt något system och min fråga står obesvarad.
Om jag fick en krona varje gång jag fått höra 'ja, det var ju konstigt' så skulle jag ha... säkert 20 spänn nu, men det är frustrerande nog.
Inget ont om personalen.
Dom är trevliga, men ni kanske, e v e n t u e l l t, bör se över erat ointrängliga system så att kanske eran personal får tillgång till det.
Det verkar som att det skulle underlätta.
Nu är jag ingen IT-tekniker.
Bara ett tips, liksom.
Ungefär här någonstans så skrev jag en liten notis i ett tidigare inlägg om att... ja, det var nåt med nötter och eran kundtjänst.
Så noga är det inte.
Nu valde ni att kommentera detta och den som ger sig in i leken..., ja ni vet.
SÅ, min fråga är nu, kära Susanne och Telia.
Vem kan svara på om jag finns med bland beställningarna?
Jag vet att telefonfan inte finns just nu.
Jag vet att jag får vänta.
Vad jag vill veta om jag behöver lägga en ny beställning så att jag kommer med i kön, eller om jag redan står där?
VA?
Det går bra att svara i kommentarsfältet nedan.
Jag tänker inte fylla i mitt personnummer (konspirationsteorier, nätpirater osv) någonstans.
Det går bra att lämna ett telefonnummer så hör jag av mig.
Var så säker.
Jag är spänd av förväntan över att få prata med någon som har tillgång till erat ordersystem.
Det verkar inte vara många iaf.
Ingen av dom jag pratat med har kunnat hacka det, och dom JOBBAR med det.
Det är bara en liten fråga.
Det kanske verkar banal, men snälla, knäck den bara.
Detta ska bli spännande.
Ödmjukast
/Tobbe
4 kommentarer:
Hej igen!
Jag ber om ursäkt för de olika besked du fått av mina kollegor.
Det är bra att du lyckats hålla humöret trots motgångarna (det är nog lite klös i dig med).
Jag vill gärna hjälpa dig med information kring din beställning men utan ditt personnummer eller mobilnummer blir det svårt.
Du kan kontakta mig via den här länken:
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515
Ett annat alternativ skulle kunna vara att du skickar ett e-postmeddelande till oss via vår hemsida och sedan ger mig ärendenumret så kan jag hämta upp ärendet och svara på det. Här kan du skicka ett ärende:
http://www.telia.se/privat/kundservice/kontaktatelia/viae-post/
Vad tror du om det?
Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice
SUSSIE! Har du något direktnummer? Jag har också Telia.
Hej!
Jag har inget direktnummer och det är inte heller något jag skulle vilja ge ut på en blogg (konspirationsteorier och nätpirater vet du).
Skicka gärna in ett ärende så kan jag hjälpa dig.
Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice
Sussie!
Hej!
Mina vänner vill ha med dig på AW!
Men eftersom detta nu egentligen handlar om min telefon så tänkte jag att jag skickar lite info via den dära länken.
Du ska inte behöva prata jobb när du är ledig.
Skicka en kommentar